سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خلق، نانخور خدایند . لذا محبوب ترینِ خلق نزد خدا، کسی است که به نانخوران خدا سودی رساند وخانواده ای را شادمان کند . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :10
کل بازدید :60466
تعداد کل یاداشته ها : 68
103/2/5
7:6 ع

معمر قذافی اینقدر احمق بود که به آمریکا بهانه یک آتش بازی تازه را این بار در افریقا بدهد. مقدمات برپایی این آتش بازی بسیار با موارد گذشته شبیه است.

 

معمر قذافی اینقدر احمق بود که به آمریکا بهانه یک آتش بازی تازه را این بار در افریقا بدهد. مقدمات برپایی این آتش بازی بسیار با موارد گذشته شبیه است. پیشنهادهایی که روی میز قرار گرفته دقیقا شبیه به همن پیشنهادهایی است که ما پیشتر با ان ها در زمان حمله آمریکا به افغانستان و عراق مواجه بودیم.

حوادث اخیر پیرامون لیبی نشان می‌‌دهد که مداخله بین المللی در امور این کشور در شرف وقوع است. ابتدا کارشناسان در این مورد اظهار نظر کردند و سپس سیاستمداران رسمی غرب. نه تنها بریتانیا که از دست قذافی کینه به دل دارد (به خاطر انفجار هواپیمای لاکربی) بلکه ایتالیا که همیشه وکیل مدافع این رژیم بوده، به اندازه 180 درجه چرخیده و حاضر است پایگاه‌‌های خود را در اختیار متحدان بگذارد.

فعلاً عملیات زمینی برنامه‌ریزی نمی‌‌شود و فقط قرار است در آسمان لیبی منطقه «پرواز ممنوع» اعلام شود. ما همین وضع را در عراق مشاهده کرده بودیم. بعد از جنگ اول در خلیج فارس که نیروهای صدام را از کویت بیرون انداخته بودند، قسمت شمالی کردنشین و قسمت جنوبی شیعه‌نشین عراق منطقه «پرواز ممنوع» اعلام شده بود. این گونه تصمیمات همیشه بدون اجازه شورای امنیت سازمان ملل متحد اتخاذ می‌شد.

این دفعه همین کار را خواهند کرد. دریافت اجازه شورای امنیت، کار دشوار و طولانی است زیرا روسیه و چین حتماً نقطه نظر خاصی خواهند داشت چرا که آن‌ها همیشه مخالف «تجاوزات انسان دوستانه» هستند. تنها در صورتی که قذافی به بمباران‌‌های گسترده مناطق مسکونی بن‌غازی و شهرهای دیگر بپردازد، کسی جرأت نخواهد کرد از او دفاع کند. غرب می‌‌تواند اول وارد عمل شود و بعد از آن، از طریق مرکل، برلوسکونی و سارکوزی که کرملین آن‌ها را شرکای مطمئن خود محسوب می‌‌کند، رضایت مسکو را به دست آورد.

بدیهی است که آمریکایی‌‌ها و اروپایی‌ها حاضر نیستند لیبی را به حال خود بگذارند زیرا اگر این کشور بزرگ نفتی به سومالی دوم تبدیل شود، بهای گزافی بابت این تحولات پرداخت خواهد شد. غرب به منظور جلوگیری از گسترش نفوذ گروه‌‌های وابسته به القاعده (که قذافی در سخنان خود به این مسأله اشاره کرد)، به برقراری روابط با رهبران قیام کنندگان می‌‌پردازد زیرا آن‌ها می‌‌توانند به رهبران آینده لیبی تبدیل شوند.

شیوه عمل غرب روشن است: قذافی را از رده خارج کرده‌اند و حالا می‌‌خواهند او را زودتر برکنار کنند و از بروز فاجعه انسانی و تجزیه کشور جلوگیری به عمل آورند. بهترین راه برای رسیدن به این هدف، کمک به دسته‌‌های مخالفان در تهاجم آن‌ها به طرابلس است. به این منظور اول باید دستگاه نظامی قذافی را ویران کرد که این کار را انجام خواهند داد. در سال 2001 ائتلاف شمالی افغانستان به برکت حمایت هوایی غرب طالبان را مغلوب کرد. در سال 1995 کروات‌ها و مسلمانان به برکت اعلام منطقه «پرواز ممنوع» توسط آمریکا صرب‌‌ها را مغلوب کردند. ولی شباهت به اوضاع عراق باز هم بیشتر است. احساس می‌شود که معمر قذافی دچار سرنوشت صدام حسین خواهد شد. 16146